ИНСТРУМЕНТИ ЗА ОЦЕНЯВАНЕТО НА РИСКА ПРИ ИЗБОРА НА ИНВЕСТИЦИИ – ТЕОРИЯ И ПРАКТИКА

Автори

Ключови думи
CAPM, beta, SOFIX

Резюме
За основен обект на изследването се определя оценяването на риска при избора на инвестиции, а за негов предмет – емпиричното извеждане и оценка на коефициента beta в условията на българския капиталов пазар. Целта на изследването е да развие теоретични виждания относно оценяването на риска при избора на инвестиции и подложи на емпирично извеждане и трендов анализ стойностите на коефициента beta за водещите български публични компании, включени в индекса SOFIX. С оглед на формулираните обект, предмет и цел изследването е структурирано в 4 основни части. В първата част са развити виждания относно съвременните цели и теоретични основи пред инвес¬ти¬ционното управление. Във втората част се акцентира върху възможностите за включване на риска в инвестиционния анализ. Третата част подлага на критична оценка методическата рамка за инвести¬ционна селекция. В четвъртата част е развито емпирично проучване на коефициента beta на дружествата от индекса SOFIX в периода 2007–2012 г., като са установени тенденции и е предложено корпоративно групиране съобразно капацитета за възстановяване на пазарната капитализация на предкризисните нива. Резултатите показват, че от водещите български дружества две имат коефициент beta (върху основата на месечни данни за периода IX’2007-IX’2012) над 1,25 или 13,3% от общия брой дружества в индекса; с коефициент beta в границите от 0,75 до 1,25 са седем дружества или 46,7 процента от индекса и с консервативни значения на коефициента от под 0,75 са шест дружества или 40% от индекса.

JEL Класификатор: C32, G11, G12
Кодове на научна квалификация: -
Страници: 18
Цена: 3 Точки

Още статии от този брой

  • ЗА ЕВОЛЮЦИЯТА И НОВИТЕ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА ПРЕД БАНКОВИЯ МАРКЕТИНГ СЛЕД ФИНАНСОВА КРИЗА

    В условията на световна финансова и икономическа криза и глобален банков срив, ефективният банков маркетинг ще е в основата на успешното стабилизиране на банковата система. Динамичните и превратни промени в банковото дело налагат основно преосмисляне на концепциите за стратегическо маркетинг планиране и прогнозиране по отношение на клиенти, ...

  • ИКОНОМИЧЕСКИ РАСТЕЖ ПО ВРЕМЕ НА КРИЗА – МИТ ИЛИ РЕАЛНОСТ В СТРАНИТЕ ОТ ОЧИС

    През призмата на изследване на развитието в блоковата среда на страните от групата за черноморско икономическо сътрудничество (ЧИС) е налице възможност за оценяване на пулса и темпа на икономическото развитие и възможностите на България, Румъния и Гърция (страните от ЧИС, членки на ЕС) да развиват потенциала си за растеж. За нас с особената си ...

  • СВОБОДНИТЕ ЗОНИ КАТО СРЕДСТВО ЗА ДЪРЖАВНО ИКОНОМИЧЕСКО РЕГУЛИРАНЕ

    Свободните зони се появяват на определен етап от развитието на националното стопанство като нова форма на взаимодействие във външната търговия и външноикономическите връзки на дадена страна. Една от най-често използваните разновидности на свободните зони са безмитните. Балансираното постигане на множеството цели, чрез създаване на свободни зони ни ...