СВОБОДНИТЕ ЗОНИ КАТО СРЕДСТВО ЗА ДЪРЖАВНО ИКОНОМИЧЕСКО РЕГУЛИРАНЕ

Автори

Ключови думи
свободна зона, безмитна зона, държавно регулиране, финансови стимули, митнически преференции

Резюме
Свободните зони се появяват на определен етап от развитието на националното стопанство като нова форма на взаимодействие във външната търговия и външноикономическите връзки на дадена страна. Една от най-често използваните разновидности на свободните зони са безмитните. Балансираното постигане на множеството цели, чрез създаване на свободни зони ни довежда до извода, че те могат да бъдат и средство за държавно иконо¬мическо регулиране. Въпреки че почти всички условия за развитие на свободните зони в България са налице, тяхната дейност, а оттам и значение за икономиката ни намалява. Въпросът, който възниква, е как би могло да се промени това. Като по-важни биха могли да се откроят следните основни насоки в развитието на свободните зони в България: промяна в изискванията към наемателите в нормативната уредба, относно технологичното равнище и вида на производствата, развивани в свободните зони; данъчни преференции за инвеститорите; превръщане на свободните зони в производствени площадки, където се използват нови технологии; използване и на режимния подход при създаването на свободните зони в България; оторизиране на държавен орган, който да организира, координира и контролира дейността на свободните зони на територията на страната; определяне на приоритетни цели при функционирането на свободните зони. Всичко това ще даде възможности за установяване точното място и ролята на свободните зони и ще ги направи ефективно средство за държавно регулиране на икономиката.

JEL Класификатор: H2
Кодове на научна квалификация: -
Страници: 11
Цена: 3 Точки

Още статии от този брой

  • СИГНАЛНИ ПАРАМЕТРИ НА СКРИТАТА ИКОНОМИКА В БЪЛГАРИЯ

    Глобалната финансово-икономическа криза след началото на настоящия век предизвика възникването и разрушителното действие на редица катаклизми по отношение и на държавната финансова политика. Разривите в държавните бюджети, крайно неадекватният социален обществен статус и влошаването на основните макропоказатели, измерващи „пулса” на националната и ...

  • ЗА ЕВОЛЮЦИЯТА И НОВИТЕ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА ПРЕД БАНКОВИЯ МАРКЕТИНГ СЛЕД ФИНАНСОВА КРИЗА

    В условията на световна финансова и икономическа криза и глобален банков срив, ефективният банков маркетинг ще е в основата на успешното стабилизиране на банковата система. Динамичните и превратни промени в банковото дело налагат основно преосмисляне на концепциите за стратегическо маркетинг планиране и прогнозиране по отношение на клиенти, ...

  • ОЦЕНКА НА НЕОКЛАСИЧЕСКИЯ МОДЕЛ ЗА ФУНКЦИОНИРАНЕ НА ИКОНОМИКАТА И ОРИЕНТИРАНЕ КЪМ КЕЙНСИАНСТВОТО

    От края на 2007 г. и началото на 2008 г. световната икономика е в икономическа и финансова криза. По своя размах тя е явление с глобални последици за производството и потреблението. В този ред на мисли на преден план се поставят два важни въпроса, свързани с мястото на пазара и държавата при координирането и насочването на стопанските решения, от ...