СОЦИАЛНО-ИКОНОМИЧЕСКО РАЗВИТИЕ НА БЪЛГАРСКОТО ПРИДУНАВИЕ – ТЕНДЕНЦИИ И ПЕРСПЕКТИВИ

Автори

Ключови думи
регионално развитие, пазар на труда, образование, бедност

Резюме
По проблемите на социално-икономическото развитие на българското Придунавие липсват изчерпателни теоретични и практически анализи. Научните публикации и емпиричните изследвания за демографското и социалното развитие, за пазара на труда и бедността в областите от Придунавието са твърде малко. Основната цел на настоящата студия е да се изследват и анализират тенденциите и перспективите за социално-икономическо развитие на българското Придунавие за периода 2010‒2017 г. Изследователската теза може да се дефинира по следния начин: под влияние на настъпилите промени в социално-икономическото развитие на българското Придунавие основните макроикономически показатели отчитат ясно изразени тенденции и потенциал за напредък. Поставената цел обуславя специфичните задачи на изследването на българското Придунавие: проучване на икономическото развитие на областите; очертаване на демографските проблеми; оценка на пазара на труда; анализ на състоянието на социалната сфера; изследване на бедността, нейното състояние и тенденции. Главният извод от проведеното практическо изследване е, че неблагоприятните тенденции в демографското развитие на областите от българското Придунавие, увеличаването на безработицата и намаляването на средната работна заплата, в секторите на социалната сфера, са резултат както на естественото движение на населението, така и на миграционните процеси и икономическата обстановка в страната. Като цяло равнището на бедност в региона се доближава до средното за страната, но се характеризира със своя специфика и динамика, което налага диференциран подход за целенасочено въздействие и преодоляване на бедността на регионално ниво.

JEL Класификатор: О1, R1
Кодове на научна квалификация:
Страници: 31
Цена: 3 Точки

Още статии от този брой

  • ИЗМЕРВАНЕ НА ПОТРЕБИТЕЛСКАТА УДОВЛЕТВОРЕНОСТ ОТ ОМНИКАНАЛНО ПРЕЖИВЯВАНЕ

    Повечето потребителски марки днес се предлагат както във физически, така и в онлайн магазини, а специалистите по маркетинг непрекъснато търсят нови начини да контактуват и ангажират клиентите си. Все повече компании се опитват да се адаптират към дигиталния свят и да създадат множество канали, чрез които да удовлетворят изискването на ...

  • ТЕРИТОРИАЛНО РАЙОНИРАНЕ НА Р БЪЛГАРИЯ – ПРОБЛЕМИ И ПЕРСПЕКТИВИ

    Новото териториално деление е една от най-горещите теми в регионалната политика на страната. Не случайно го наричат „кутията на Пандора“, тъй като пред регионалните и местни власти възникват въпроси, свързани с инструментите на Кохезионната политика и тяхното регионално въздействие, което е трудно да бъде обективно оценено. Целта на изследването е ...

  • ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА ПРЕД МЕЖДУНАРОДНИЯ БИЗНЕС В ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ

    Технико-икономическата парадигма на информационната епоха от началото на ХХI век доведе до нови структури и процеси в международния бизнес, прилаган в Европейския съюз. В икономически смисъл това е предпоставка за задълбочаване разделението на труда, нарастване на неговата производителност и разширяване сферата на приложение на капитала. ...