Година 2019, Брой том 27

Дата на издаване

27.3.2019 г.

Съдържание

  • Марияна Божинова, Тихомир Личев, Любомира Тодорова, Павлин Павлов, Кристина Георгиева
    СЪВРЕМЕННИ ИЗМЕРЕНИЯ НА УПРАВЛЕНИЕТО НА ТУРИСТИЧЕСКА ДЕСТИНАЦИЯ БЪЛГАРИЯ
    JEL: L83
    Резюме: Развитието на туризма е свързано с необходимостта от управление на туристическите дестинации. Пред туристическия бизнес стоят въпроси, свързани с установяване предпочитанията на туристите и идентифициране на подтикващите към избор... Развитието на туризма е свързано с необходимостта от управление на туристическите дестинации. Пред туристическия бизнес стоят въпроси, свързани с установяване предпочитанията на туристите и идентифициране на подтикващите към избор мотиви. Отговорите им се съдържат в потребителското поведение и предпочитанията на туристите, ресурсната даденост на региона, привлекателността на територията, предлагания комплексен продукт и организационна определеност. Целта на научното изследване е, на основата на емпирично проучване състоянието на туристическа дестинация България, да се очертаят съществуващите проблеми и комплекса от стратегически управленски решения, свързани с възможните перспективи за устойчиво развитие на България и утвърждаването й като целогодишна туристическа дестинация с множество природни и антропогенни дадености, подходящи за развитието на различни видове туризъм. Поставените от авторите задачи включват: открояване на особеностите на туристическата дестинация и нейното управление; разкриване влиянието на туристическата политика върху развитието на туристическата дестинация; оценка на състоянието на туристическа дестинация България през призмата на туристите, експертите от областните/общинските администрации и местните туристически организации; формулиране на предложения за решаване на разкритите проблеми на дестинацията, посредством адекватното й управление. Чрез анкетен метод са изследвани предпочитанията на туристите и са идентифицирани мотивите подтикващи ги към избор. В рамките на анкетното проучване, което е проведено в административните области Добрич, Бургас, В. Търново, Габрово, Пловдив и Пазарджик, са анкетирани и представители на областните и общинските администрации и асоциации, работещи по проблемите на туризма на територията на Р. България.
  • Атанаска Решеткова, Пенка Горанова
    ИЗМЕРВАНЕ НА ПОТРЕБИТЕЛСКАТА УДОВЛЕТВОРЕНОСТ ОТ ОМНИКАНАЛНО ПРЕЖИВЯВАНЕ
    JEL: М31
    Резюме: Повечето потребителски марки днес се предлагат както във физически, така и в онлайн магазини, а специалистите по маркетинг непрекъснато търсят нови начини да контактуват и ангажират клиентите си. Все повече компании се опитват да се... Повечето потребителски марки днес се предлагат както във физически, така и в онлайн магазини, а специалистите по маркетинг непрекъснато търсят нови начини да контактуват и ангажират клиентите си. Все повече компании се опитват да се адаптират към дигиталния свят и да създадат множество канали, чрез които да удовлетворят изискването на потребителите за оптимално преживяване при покупка. Тези канали включват физически магазини, уеб-сайтове, мобилни приложения, социални медии и много други. Настоящата студия представя резултатите от проведено на емпирично изследване, имащо за цел предложи измервателни модели на потребителските удовлетвореност от и очаквания към омни-каналното преживяване. Дефинирана е и второстепенна цел - да се провери, доколко очакванията към омни-каналното преживяване влияят на степента на удовлетвореност от него. Изследователските задачи, свързани с постигането на дефинираните цели, могат да се обобщят до: (1) анализ на научни разработки, посветени на омни-каналния маркетинг, потребителското преживяване и удовлетвореност в омни-канална среда; (2) набиране на данни за потребителските очаквания към и удовлетвореност от преживяването в омни-канална среда, валидиране на измервателни модели на същите, както и на структурния модел, описващ връзката между тях. За тестване на измервателните и структурния модели, е използван методът на частните най-малки квадрати. Установено е, че клиентите ще бъдат удовлетворени от своето омни-канално преживяване, ако компаниите: им предлагат релевантни оферти, синхронизират промоциите си между каналите, предлагат опцията “Click & Collect”, интегрират данни за използваните от потребителите устройства и разширят възможностите за връщане на продукти, закупени чрез различни канали. Резултатите от проведения анализ показват също, че единствено очакванията за интегриране на данни за използваните от потребителите устройства оказват слаб ефект върху равнището на потребителската удовлетвореност.
  • Милен Митков
    ТЕНДЕНЦИИ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА ПРЕД АВТОМОБИЛНОТО ЗАСТРАХОВАНЕ В УСЛОВИЯТА НА ДИНАМИЧНО ИКОНОМИЧЕСКО РАЗВИТИЕ
    JEL: G22
    Резюме: В настоящото изследване са представени резултатите от проведено през 2018 година проучване на автомобилното застраховане в България, осъществено съгласно проект № 6-2018 г. към Института за научни изследвания. Основната му цел е да... В настоящото изследване са представени резултатите от проведено през 2018 година проучване на автомобилното застраховане в България, осъществено съгласно проект № 6-2018 г. към Института за научни изследвания. Основната му цел е да се очертаят състоянието и развитието на автомобилното застраховане в България след приемането на Кодекса за застраховането. Акцент е поставен върху състоянието и развитието на премийния приход и застрахователните обезщетения. Застъпената теза е, че автомобилното застраховане е определящ по значението си фактор за формиране на премийните приходи и за развитието на застрахователните дружества. Доказването на поставената теза е постигнато посредством решаването на следните по-важни задачи: - очертаване на състоянието и тенденциите в развитието на застрахователния пазар за периода 2005‒2017г.; - очертаване на състоянието и тенденциите в развитието на автомобилното застраховане за периода 2005‒2017г.; - очертаване на връзката между автомобилния сектор и показателите, характеризиращи автомобилното застраховане за периода 2005‒2017г. Резултатите от изследването показват, че темпът на развитие на премийния приход и застрахователните плащания на застрахователния пазар изостава от този на автомобилното застраховане. От друга страна, темпа на развитие на Каско застраховане изпреварва темпът на развитие на застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. Формулирани са предложения за решаване на разкритите от изследването проблеми. В рамките на изследвания период средната застрахователна премия по автомобилно застраховане нараства, както и обхватът на автомобилното застраховане.
  • Радослав Йорданов
    ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ПОВИШАВАНЕ КАЧЕСТВОТО НА ДАННИТЕ ОТ ОНЛАЙН АНКЕТИ
    JEL: M31, M37
    Резюме: С появата и развитието на интернет и свързани с него приложения се промениха много области на обществения живот. Промениха се и начините за набиране на маркетингова информация. Все по-рядко анкетите се отпечатват на хартия и все... С появата и развитието на интернет и свързани с него приложения се промениха много области на обществения живот. Промениха се и начините за набиране на маркетингова информация. Все по-рядко анкетите се отпечатват на хартия и все по-често се провеждат в уебсреда. Причините са прости – онлайн анкетите се провеждат по-бързо и по-евтино, лесно се разпространяват, предлагат полезни функционалности, каквито класическите анкети не притежават. Съществено предизвикателство пред маркетинговите изследователи е осигуряването на представителност на онлайн анкетите. Основната цел на това изследване е да провери доколко структурата на извадката, получена чрез онлайн анкета, съответства на структурата на изучаваната съвкупност. Второстепенна цел на изследването е да се провери доколко респондентите реагират на стимули, предложени за участие в онлайн анкета. В настоящото изследване са представени резултатите от три онлайн анкети. Всяка от тях е адресирана към проучването на специфична съвкупност: фенове на Facebook страница; посетители на сайт; население на България на възраст от 13 до 54 г. Две анкети са реализирани посредством Facebook реклама, а една – сред посетителите на уебсайт. За оценка на съответствието между извадка и генерална съвкупност са използвани два инструмента – χ^2 критерий за една извадка и интегрален коефициент на Кирил Гатев. При допитването до феновете на Facebook страница е получена извадка, която плътно се доближава до изучаваната съвкупност по променливите „пол“ и „местоживеене“. При валидирането на извадките са използвани следните източници на информация за изучаваните съвкупности: Национален статистически институт; раздел „Анализи“ на страницата във Facebook; отчети на Google Analytics за профила на посетителите на уебсайт. При двете допитвания, реализирани чрез Facebook реклама, е постигната много ниска цена за една попълнена анкета. При допитването до посетителите на сайт цената за една попълнена анкета е на практика нулева. За да се провери как влияе материалното стимулиране върху активността на респондентите, са предложени два вида награди – USB Flash памет (3 бр.) и външен хард диск (2 бр.). В конкретния случай стимулирането на целевите респонденти не повишава възвръщаемостта на анкетите в степен, оправдаваща разходите за закупуване и доставяне на наградите.
  • Борислав Борисов, Маргарита Богданова, Христо Сирашки, Евелина Парашкевова Великова
    ТЕРИТОРИАЛНО РАЙОНИРАНЕ НА Р БЪЛГАРИЯ – ПРОБЛЕМИ И ПЕРСПЕКТИВИ
    JEL: R12, R58
    Резюме: Новото териториално деление е една от най-горещите теми в регионалната политика на страната. Не случайно го наричат „кутията на Пандора“, тъй като пред регионалните и местни власти възникват въпроси, свързани с инструментите на... Новото териториално деление е една от най-горещите теми в регионалната политика на страната. Не случайно го наричат „кутията на Пандора“, тъй като пред регионалните и местни власти възникват въпроси, свързани с инструментите на Кохезионната политика и тяхното регионално въздействие, което е трудно да бъде обективно оценено. Целта на изследването е да се анализират силните и слабите страни на различните сценарии за ново териториално деление на страната, да се изведат онези от тях, които са най-адекватни на целите на устойчивото и балансирано развитие, и да се формулират целеви политики за развитие. Изследователската теза е, че решенията за териториално деление следва да бъдат базирани на задълбочено проучване с подходящ научен инструментариум, резултатите от което да се приемат за обективни критерии при дефинирането на границите на териториалните единици. Задачите на изследването са: проучване на нормативната рамка на териториалното деление в ЕС и в страната; GAP анализ на съществуващото териториално райониране, вкл. асиметрии между съществуващите райони за планиране; сравнителен анализ на вариантите за ново териториално деление; разработване на целеви политики за развитие на районите. Всички планирани задачи са изпълнени. Анализирани са 5 сценария и е изведен вариант за териториално деление, който отговаря най-много на нормативната база и спецификите в страната, въпреки някои негови слаби стани. Сред най-важните изводи е необходимостта от постигане на политически консенсус по отношение на балансираното устойчиво развитие на страната, което следва да се изведе като приоритетна цел в средносрочен и дългосрочен аспект.
  • Поля Ангелова, Маргарита Шопова, Тихомир Върбанов, Йордан Атанасов Моллов, Иванка Цветанова
    ИЗМЕРЕНИЯ НА БЕДНОСТТА В БЪЛГАРИЯ – СТАТИСТИЧЕСКИ АСПЕКТИ
    Резюме: Борбата с бедността и социалното изключване е сред най-актуалните проблеми на съвременното обществено развитие и приоритет на социалната политика в национален и европейски мащаб. Основната цел на настоящата студия е да се изследват... Борбата с бедността и социалното изключване е сред най-актуалните проблеми на съвременното обществено развитие и приоритет на социалната политика в национален и европейски мащаб. Основната цел на настоящата студия е да се изследват статистическите аспекти на бедността в България, като теоретично се обосноват и емпирично се анализират равнището, динамиката и факторната обусловеност на бедността за периода 2008 ‒ 2017 г. Тезата, която защитава изследователският екип, е, че коефициентът на Джини и бинарните логистични регресионни модели са подходящ аналитичен инструмент за изследване на факторната обусловеност на бедността и идентифициране на населението в риск от бедност и социално изключване. В студията са представени концептуалните основи на бедността като обект на статистическо изследване и са изяснени организационните и методологическите аспекти на информационното осигуряване. Извършен е емпиричен анализ на динамиката на бедността въз основа на официална статистическа информация от НСИ и Евростат и са разработени многофакторни регресионни модели за оценка на социално-демографската й обусловеност. Основните резултати от изследването са в няколко направления. Приложението на съвкупностния статистически подход при изследването на бедността е надеждна основа за анализ на равнището и факторната й обусловеност. Количествената оценка на бедността се базира на многообхватна статистическа информация, набирана по единна методология на Евростат, адаптирана на национално равнище от НСИ. Динамиката на коефициента на Джини показва, че през изследвания период се задълбочава подоходното неравенство на населението. Разработеният многофакторен модел, основан на логистична бинарна регресия, показва, че влиянието на факторните променливи „пол“, „възраст“, „образование“ и „местоживеене“ е статистически значимо. Изведените вероятности и шансови пропорции за риск от бедност могат да са полезни при разработването на диференцирани мерки за ограничаването на бедността.
  • Зоя Иванова
    ИЗСЛЕДВАНЕ НА КОНТРАГЕНТНИЯ РИСК В ИНДУСТРИАЛНИТЕ ПРЕДПРИЯТИЯ (ПО ПРИМЕРА НА ПИВОВАРНИЯ БРАНШ)
    Резюме: Целта на настоящата студия е изследване проявлението на контрагентния риск в дейността на българските пивоварни предприятия и извеждане на конкретни бизнес решения и практики за неговото ефективно управление. В тази връзка са... Целта на настоящата студия е изследване проявлението на контрагентния риск в дейността на българските пивоварни предприятия и извеждане на конкретни бизнес решения и практики за неговото ефективно управление. В тази връзка са формулирани и изпълнени следните задачи: проучване и обобщаване на теоретичните постановки за контрагентния риск в индустриалните предприятия; анализиране и оценяване на текущото състояние и установяване на тенденциите в развитието на пивоварния бранш в Европейския съюз и, вчастност, в България; изследване на рисковите обстоятелства и ситуации от действията и реакциите на фирмените контрагенти; обобщаване и представяне на резултатите от проведеното емпирично проучване; извеждане на добрите практики и инициативи за управление на контрагентния риск в изследваните бизнес структури. Основната научноизследователска теза е, че установяването, поддържането и развитието на партньорски взаимоотношения и взаимодействия с определени контрагенти (доставчици, клиенти, дистрибутори и други физически и/или юридически лица) и последващата промяна в техните действия и реакции водят до непредвидени и неочаквани рискови ситуации в пивоварните предприятия. В резултат на проучването са установени текущото състояние, спецификата и динамиката в развитието на пивоварния бранш в рамките на Европейския съюз и България, идентифицирани са носителите на контрагентен риск в пивоварните предприятия в страната, изведени са най-честите проблемни ситуации и слабости при работата с тях и са очертани насоките и приоритетите относно намаляването, ограничаването, избягването и отстраняването (елиминирането) на контрагентния риск в изследваните респонденти.
  • Михаил Чиприянов, Ядвига Чибурене, Галина Чиприянова, Иван Маринов, Надежда Веселинова, Емил Цанов
    РАЗВИТИЕ НА ЛИДЕРСТВОТО ЗА ПОСТИГАНЕ ЦЕЛИТЕ НА УСТОЙЧИВОТО РАЗВИТИЕ
    JEL: M21
    Резюме: Устойчивото потребление и производство, икономическият растеж, заетостта, инфраструктурата, устойчивото управление на природните ресурси, изменението на климата и др. изискват решения и действия, които да бъдат осъществени под... Устойчивото потребление и производство, икономическият растеж, заетостта, инфраструктурата, устойчивото управление на природните ресурси, изменението на климата и др. изискват решения и действия, които да бъдат осъществени под ръководството на отговорни млади лидери. Целта е да се изследват възможностите за изграждане на лидерски умения за реализиране на 17-те Цели за устойчиво развитие и разкриване на възможности за: прилагането им в България; за усъвършенстване на учебното съдържание; за създаване на знания и умения за лидерско и социално отговорно управление на младежта. Задачите са свързани най-вече със сравнителен анализ на международни и национални инициативи, стратегически документи, учебна документация и добри практики за подготовката на отговорни за бъдещето лидери и формулиране на препоръки към заинтересованите страни за прилагане у нас на добрите световни практики за вплитане в програми на необходимото за подготовката на отговорни лидери знание за реализация на Целите. Обект на настоящото изследване е присъствието/отсъствието на лидери за реализиране на Целите за устойчиво развитие, като резултат от обучението в Икономика и Администрация и управление, в условията на увеличаващите се икономически, социални, екологични и управленски предизвикателства пред образованието и бизнеса. Предмет на изследването са моделите на подготовка на лидерите, включващи знания, умения и компетенции за реализиране на Целите за устойчиво развитие. Водещата теза е, че отговорните млади лидери са ключов фактор за реализиране на Целите за устойчиво развитие с хоризонт 2030 г. Основните изводи от изследването са, че подготовката на лидерите благоприятства реализирането на Целите за устойчиво развитие. Резултатите от изследването показват, че добрата подготовка и обучение на лидерите са основен фактор за тяхното реализиране.
  • Карина Саркисян Дикова, Борислав Емилов Боянов
    ВЪЗДЕЙСТВИЕ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ЕКОЛОГИЧНИ РЕГУЛАЦИИ ВЪРХУ МЕЖДУНАРОДНАТА КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ НА ПРЕДПРИЯТИЯТА ОТ ХИМИЧЕСКАТА ПРОМИШЛЕНОСТ В БЪЛГАРИЯ
    Резюме: Актуалността на изследването произтича от наличието на ограничен брой задълбочени изследвания, поставящи акцент върху ефектите от изследваните регулации върху международната конкурентоспособност на фирмите. Основната цел на... Актуалността на изследването произтича от наличието на ограничен брой задълбочени изследвания, поставящи акцент върху ефектите от изследваните регулации върху международната конкурентоспособност на фирмите. Основната цел на настоящата студия е да изследва и анализира въздействието на европейската политика в областта на опазване на околната среда върху международната конкурентоспособност на химическите предприятия в България. За постигане на така посочената цел са изведени и следните задачи: 1. Теоретично проучване на политиката на Европейския съюз в областта на опазване на околната среда; 2. Теоретично проучване на изследванията, обхващащи въздействието на регулациите в областта на опазване на околната среда върху международната конкурентоспособност на фирмите; 3. Разработване на онлайн анкета и популяризиране на резултатите от проведеното анкетно проучване; 4. Провеждане на анкетно проучване сред фирмите от химическата промишленост в България. Изследователската теза може да се дефинира по следния начин: спазването на изследваните три вида регулации, в областта на опазване на околната среда на Европейския съюз, оказва отрицателно въздействие върху икономическото развитие на химическите предприятия по отношение на техните приходи, разходи и международна конкурентоспособност. Основният извод от настоящото изследване потвърждава заложената в началото теза, че изследваните регулации на Европейския съюз оказват отрицателно въздействие върху фирмите по отношение на техните разходи и международна конкурентоспособност.
  • Иван Марчевски, Венета Любенова
    ВЛИЯНИЕ НА ПОТРЕБИТЕЛСКИТЕ ПРОМОЦИИ ВЪРХУ ЦЕННОСТТА НА БРАНДА
    JEL: M31
    Резюме: Настоящото изследване поставя акцент върху ефектите от потребителски промоции, като негов предмет е влиянието на типа и честотата на потребителските промоции върху измеренията на ценността на бранда. Изразената водеща роля на... Настоящото изследване поставя акцент върху ефектите от потребителски промоции, като негов предмет е влиянието на типа и честотата на потребителските промоции върху измеренията на ценността на бранда. Изразената водеща роля на промоциите в комуникационния микс както в национален, така и в световен план, съпроводена от липсата на еднозначни доказателства за тяхното въздействие върху ценността на бранда като основен нематериален актив, са основен мотив за провеждането на настоящото изследване. В настоящия труд се цели да се потвърди изследователската теза, че промоциите могат да генерират както положителни, така и отрицателни ефекти спрямо ценността на бранда в зависимост от техния тип и честота. Посредством линейно структурно моделиране и анализ на пределните комбинации са идентифицирани и оценени отрицателни ефекти от монетарните промоции върху възприеманото качество и лоялността към бранда и положителни ефекти от немонетарните промоции и честотата на промоциите като цяло. Сегментационният анализ предлага оценка на ефектите от промоции според степента на лоялност на потребителите. Получените резултати дават основание да се твърди, че монетарните промоции са по-подходящи при нелоялните потребители, а немонетарните – при лоялните потребители.
  • Росица Колева, Поля Ангелова, Галина Захариева, Стела Касабова, Галя Асенова Кушева, Александрина Александрова
    СОЦИАЛНО-ИКОНОМИЧЕСКО РАЗВИТИЕ НА БЪЛГАРСКОТО ПРИДУНАВИЕ – ТЕНДЕНЦИИ И ПЕРСПЕКТИВИ
    JEL: О1, R1
    Резюме: По проблемите на социално-икономическото развитие на българското Придунавие липсват изчерпателни теоретични и практически анализи. Научните публикации и емпиричните изследвания за демографското и социалното развитие, за пазара на... По проблемите на социално-икономическото развитие на българското Придунавие липсват изчерпателни теоретични и практически анализи. Научните публикации и емпиричните изследвания за демографското и социалното развитие, за пазара на труда и бедността в областите от Придунавието са твърде малко. Основната цел на настоящата студия е да се изследват и анализират тенденциите и перспективите за социално-икономическо развитие на българското Придунавие за периода 2010‒2017 г. Изследователската теза може да се дефинира по следния начин: под влияние на настъпилите промени в социално-икономическото развитие на българското Придунавие основните макроикономически показатели отчитат ясно изразени тенденции и потенциал за напредък. Поставената цел обуславя специфичните задачи на изследването на българското Придунавие: проучване на икономическото развитие на областите; очертаване на демографските проблеми; оценка на пазара на труда; анализ на състоянието на социалната сфера; изследване на бедността, нейното състояние и тенденции. Главният извод от проведеното практическо изследване е, че неблагоприятните тенденции в демографското развитие на областите от българското Придунавие, увеличаването на безработицата и намаляването на средната работна заплата, в секторите на социалната сфера, са резултат както на естественото движение на населението, така и на миграционните процеси и икономическата обстановка в страната. Като цяло равнището на бедност в региона се доближава до средното за страната, но се характеризира със своя специфика и динамика, което налага диференциран подход за целенасочено въздействие и преодоляване на бедността на регионално ниво.
  • Любка Илиева
    ПРЕИМУЩЕСТВА ЗА ТУРИСТИЧЕСКИТЕ ПРЕДПРИЯТИЯ ОТ СЕРТИФИЦИРАНЕТО ИМ ПО ISO 9001
    JEL: L83
    Резюме: Глобализацията и свободното движение на стоките и услугите поставят българските предприятия пред нови възможности за постигане на конкурентно предимство, базирано на качеството. Проучването на този проблем в икономическата практика... Глобализацията и свободното движение на стоките и услугите поставят българските предприятия пред нови възможности за постигане на конкурентно предимство, базирано на качеството. Проучването на този проблем в икономическата практика е особено актуално, като се има предвид превесът на сектора на услугите в националната икономика и сложността от поддържането на постоянно качество в обслужването. Основната цел на настоящото изследване е, на база ретроспективен и ситуационен анализ на разпространението на сертификацията по ISO 9001, да се изведат основните ползи от стандарта за бизнеса и съответните преимущества, които може да донесе за туристическите предприятия. За постигането на така поставената цел се решават следните изследователски задачи: изследване на разпространението на стандарта ISO 9001 по икономически сектори; анализ на ползите от внедряването на стандарта за българските предприятия; представяне на основните инструменти за осигуряване качеството на туристическите услуги; извеждане на потенциалните преимущества от сертифицирането по ISO 9001 за туристическия бизнес. Резултатите от проучването показват, че ISO 9001 е: най-разпространеният сред сертификационните стандарти на ISO; ясно разпознаваем знак за качество сред бизнеса; адаптиран за всеки бизнес; носи реални ползи за организациите; може да се прилага от туристическия бизнес. Получените резултати от изследването доказват авторовата теза, че сертифицирането по най-разпространения международен стандарт предоставя редица преимущества за бизнеса, които могат да се използват и от туристическия бизнес.
  • Здравко Любенов, Ивайло Петров, Диана Лъчезарова Ефтимова, Християна Венелинова, Костадинка Шуманова
    ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА ПРЕД МЕЖДУНАРОДНИЯ БИЗНЕС В ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
    Резюме: Технико-икономическата парадигма на информационната епоха от началото на ХХI век доведе до нови структури и процеси в международния бизнес, прилаган в Европейския съюз. В икономически смисъл това е предпоставка за задълбочаване... Технико-икономическата парадигма на информационната епоха от началото на ХХI век доведе до нови структури и процеси в международния бизнес, прилаган в Европейския съюз. В икономически смисъл това е предпоставка за задълбочаване разделението на труда, нарастване на неговата производителност и разширяване сферата на приложение на капитала. Последствията за Европейския съюз засягат всички предприятия, поели пътя на интернационализацията. Ние считаме, че предизвикателствата пред тях се базират на ускорената динамиката при информационните и комуникационните технологии и реалностите от новото хилядолетие. Целта на настоящата разработка е да се представят тенденциите и предизвикателствата във важни за международното развитие на фирмите от Европейския съюз области, които са засегнати от съвременните промени, а именно: енергетиката като основа за развитието на промишленостите, насочили усилията си зад граница; международните инвестиции като важен фактор за просперитета на страната и увеличаване на износа и пазара на труда, осигуряващ необходимия човешки ресурс за успеха на всяка една интернационализираща се бизнес организация. Реализирането на поставената цел е търсено чрез решение на изследователски задачи, свързани с разкриване на най-новите теоретични постановки по разглежданата проблематика и открояване на тенденциите в проучваните области. Основната изследователска теза е, че познанието, получено при изследването на важните за международното развитие на фирмите от Европейския съюз области: енергетика; преки чуждестранни инвестиции и пазар на труда, може да се разглежда като технически, икономически, мениджърски и преди всичко стратегически инструмент, който e насочен към поддържане и повишаване на националната и международната конкурентоспособност на интернационализиращите се бизнес организации и постигането на икономически растеж в отделната държава и обединението като цяло. В резултат от направеното изследване стигаме до извода, че промените изискват предприемането на действия за приспособяване към динамиката, породена от множество фактори: технологически, икономически, политически, социално-демографски и психологически. Използването на всички възможности, които то предоставя, спомага за просперитета на предприятията зад граница, икономиките на отделните страни и промишлеността на Европейския съюз като цяло.