Година 2010, Брой Том 11

Дата на издаване

1.4.2010 г.

Съдържание

  • Тодор Тодоров, Стела Касабова, Маргарита Шопова, Веселка Георгиева, Елка Атанасова, Тодор Илчев, Мая Христова
    СТРУКТУРНИТЕ ПРОМЕНИ – ПАРАДИГМА НА НОВАТА ИКОНОМИКА
    Ключови думи: -
    Резюме: Много процеси и тенденции, касаещи различните аспекти на новата икономика и на структурните промени, както и на взаимозависимостите между тях, са обект на изследването. На базата на получените резултати се очертаха приоритетните... Много процеси и тенденции, касаещи различните аспекти на новата икономика и на структурните промени, както и на взаимозависимостите между тях, са обект на изследването. На базата на получените резултати се очертаха приоритетните области на провежданата структурна реформа, в които органите за държавно управление у нас би следвало да съсредоточат своите усилия, за да настъпи видим положителен прелом в основните макроикономически показатели, в посока на тяхното повишаване с цел догонване на Европейските стандарти. В резултат на извършеното изследване, бе потвърдена нашата априорна научна теза, че структурните икономически промени са главен подход за реализиране на задачата, поставена от Лисабонската стратегия – изграждане на ново общество на знанието, което да замени постиндустриалното общество като изчерпало своя потенциал за просперитет на населението и неотговарящо на неговите много по-високи изисквания.
  • Жельо Вътев, Емил Михайлов, Мариана Асенова Великова, Георги Георгиев, Бисер Кръстев
    ИЗСЛЕДВАНЕ ВЪЗДЕЙСТВИЕТО НА ФИНАНСОВАТА КРИЗА ВЪРХУ БАНКОВИЯ СЕКТОР В БЪЛГАРИЯ
    Ключови думи: -
    Резюме: В разработката се изледва въздействието на стопанската криза върху банковия сектор в България. Очертават се проблемите на финансово-кредитната система в условията на глобалната финансова криза. Прави се анализ на найното въздействие... В разработката се изледва въздействието на стопанската криза върху банковия сектор в България. Очертават се проблемите на финансово-кредитната система в условията на глобалната финансова криза. Прави се анализ на найното въздействие върху търговията и управлението на ценни книжа от банките. Изледва се влиянието на кризата върху депозитната база и кредитирането в търговските банки. Проучено е отражението на финансовата криза върху потребителските и ипотечните кредити в България. Анализира се въздействието на кризата върху финансовите резултати на банковия сектор в страната.
  • Пламен Пътев, Александър Ганчев
    ЕФЕКТИВНОСТ НА ПОРТФЕЙЛНИЯ МЕНИДЖМЪНТ ПРИ КОЛЕКТИВНИТЕ ИНВЕСТИЦИОННИ СХЕМИ В УСЛОВИЯТА НА ФИНАНСОВА КРИЗА
    Ключови думи: -
    Резюме: Проектът изследва портфейлното изпълнение на българските колективни инвестиционни схеми в условията на финансова криза. Актуалността му се определя от сравнително слабата познаваемост и практическа реализация на проблемите с... Проектът изследва портфейлното изпълнение на българските колективни инвестиционни схеми в условията на финансова криза. Актуалността му се определя от сравнително слабата познаваемост и практическа реализация на проблемите с оценката на портфейлния мениджмънт в българската инвестиционна теория и практика. В рамките на проекта се извършва системен анализ на техниките за измерване на доходността на колективните схеми, инвестиращи в ценни книжа, системен анализ на техниките за измерване на риска на колективните схеми, инвестиращи в ценни книжа, преглед и систематизиране на техниките за измерване на риск-доходност характеристиките на колективните схеми, инвестиращи в ценни книжа и анализ на представянето българските колективни инвестиционни схеми в условията на финансова криза.
  • Янко Коралиев, Петранка Мидова, Симеонка Петрова, Любка Илиева, Иво Балевски
    ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА ПРЕД ИНОВАЦИОННАТА АКТИВНОСТ В СЕЛСКИЯ ТУРИЗЪМ В БЪЛГАРИЯ
    Ключови думи: -
    Резюме: Селският туризъм има значим принос за икономическия растеж на България. Той представлява една от най-добрите възможности за създаване на доходи и заетост в селските райони на страната, отличаващи се с различна степен на развитие.... Селският туризъм има значим принос за икономическия растеж на България. Той представлява една от най-добрите възможности за създаване на доходи и заетост в селските райони на страната, отличаващи се с различна степен на развитие. Икономическият напредък на туризма, обаче не може да се приема за даденост. Обект на настоящата разработка са предприятията, работещи в сектора на селския туризъм от регион „Средна Стара планина”, чиято иновационна активност се влияе от настъпващите динамични пазарни и продуктови изменения. Предмет на изследването са условията и факторите, детерминиращи иновационната дейност на откроените икономически субекти. Основната цел на настоящото изследване е да се разгледат и интерпретират базови теоретико-методологични постановки за същността на иновациите и в този контекст да се предложат показатели за оценка на иновационната активност на туристическите предприятия, които проверени в определена степен по емпиричен път, да подпомагат избора на подходящи мениджърски решения. Във връзка с това се извършва фрагментарно апробиране на предложените показатели за оценка на иновационната активност на икономическите субекти, работещи в проучвания сектор. Извеждат се по-важни обобщения на получените изследователски резултати. Динамиката на иновациите в областта на селския туризъм носи нови идеи, продукти и услуги на пазара. Обхващайки цялата туристическа стойностна верига, иновациите не означават само адаптиране към променящите се модели на туризма с помощта на нови маркетингови стратегии, но също така насърчаване на нови и иновативни услуги, продукти и процеси. Иновациите в селския туризъм трябва да се разглеждат като постоянен и динамичен процес. Днес, икономика на туризма позволява на доставчиците да се справят по-ефективно с нарастваща сложност и разнообразие на изискванията на потребителите.
  • Кольо Колев, Величко Адамов, Данаил Врачовски, Андрей Захариев, Галина Захариева, Ваньо Шарков, Анастасия Марчева
    РАБОТНАТА СИЛА В ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО – ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА НА РЕФОРМАТА
    Ключови думи: -
    Резюме: Изследването на управленските, финансовите и социално-икономическите проблеми на формирането и развитието на работната сила в здравеопазването е необходимо за диагностициране състоянието на системата и разработването на механизми,... Изследването на управленските, финансовите и социално-икономическите проблеми на формирането и развитието на работната сила в здравеопазването е необходимо за диагностициране състоянието на системата и разработването на механизми, способстващи тяхното решаване. Сериозните нерешени проблеми, стоящи пред българското здравеопазване, могат да намерят решение чрез изработване на научно обосновани и адекватни на съвременните изисквания методики за управление на ресурсния потенциал, които да са съобразени с националните приоритети от Здравната стратегия на Република България. Един от основните приоритети в областта на управлението на работната сила в здравеопазването е създаването на макети от показатели, които да взаимодействат помежду си по подобие на балансираните системи от показатели. Тези макети ще захранват информационния входа на система за управление. Те могат да спомогнат за усъвършенстване на Националната здравна карта и на другите нормативни документи в тази област.
  • Красимир Шишманов, Пенка Шишманова
    РОЛЯТА НА БИЗНЕСА ЗА ПОВИШАВАНЕ КАЧЕСТВОТО НА ЧОВЕШКИЯ КАПИТАЛ В БЪЛГАРИЯ
    Ключови думи: -
    Резюме: Формирането на новата икономика и създаването на благоприятни условия за нейното по-нататъшно развитие е сериозно предизвикателство за всяка страна. Успешната адаптация към съвременния модел на икономическо развитие неизменно е... Формирането на новата икономика и създаването на благоприятни условия за нейното по-нататъшно развитие е сериозно предизвикателство за всяка страна. Успешната адаптация към съвременния модел на икономическо развитие неизменно е свързана с развитието на човешкия капитал. Създаването на адекватен човешки капитал в България е труден и продължителен процес. Важна роля в този процес изпълняват фирмите, които не само използват натрупаните знания и умения на кадрите, но и активно трябва да участват в тяхното изграждане и по-нататъшно развитие. Настоящата студия представя резултатите от изследователски проект „Ролята на бизнеса за повишаване качеството на човешкия капитал в България”, насочен към проучване на текущото състояние на човешкия капитал в българските фирми, възможностите за развитие на кадрите на фирмено равнище, разбирането и нагласите на работодателите в това отношение, трудностите и евентуалните решения на проблема.
  • Марина Николова, Маруся Станчева Линкова, Елица Лазарова
    ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ФОРМИРАНЕ НА АГРОТУРИСТИЧЕСКИ ПРОДУКТ В БЪЛГАРИЯ
    Ключови думи: -
    Резюме: Туристическият продукт е условно наименование на комплекс от туристически услуги, предлагани под обща цена. Продуктът „селски туризъм” включва създаването на пакети от услуги, системи за резервации и мониторинг, насочени към... Туристическият продукт е условно наименование на комплекс от туристически услуги, предлагани под обща цена. Продуктът „селски туризъм” включва създаването на пакети от услуги, системи за резервации и мониторинг, насочени към определени целеви групи. Формирането и развитието на агротуристически пазар в България изисква обединяването на обектите, предлагащи селски туризъм в единна мрежа с марка, гарантираща качество на туристическите услуги. Това е възможно чрез въвеждането на единни стандарти на обслужване на туристи и налагането на система за категоризация на местата за посрещане на гости в планините и селата. Изграждането на специфичен агротуристически продукт в България ще осигури: подобряване на икономическите и социалните условия в селските райони; разнообразяване на икономическите дейности в земеделието; осигуряване висок жизнен стандарт и подобряване уменията и знанията на работната сила; спиране обезлюдяването в необлагодетелстваните селски райони.
  • Тодор Кръстевич, Маруся Смокова Стефанова
    АНАЛИЗ НА ПОТРЕБИТЕЛСКИТЕ ПРЕДПОЧИТАНИЯ С ИЗРАЗЕНИ ИЗБОРНИ МЕТОДИ
    Ключови думи: -
    Резюме: Анализът на изборното поведение на потребителите на пазара е фундаментална тема в маркетинговите изследвания. За съжаление обаче, въпреки богатата палитра от инструменти за изучаване на потребителските предпочитания, в научната... Анализът на изборното поведение на потребителите на пазара е фундаментална тема в маркетинговите изследвания. За съжаление обаче, въпреки богатата палитра от инструменти за изучаване на потребителските предпочитания, в научната литература все още липсва зряла методология за анализ на изборни данни с лонгитюден произход. В настоящото изследване се представя и апробира адекватна методология за лонгитюден анализ на изразени индивидуални изборни данни и трекинг на структурата на потребителските предпочитания, реализирани чрез съчетаното приложение на инструменти за изучаване на дискретни изборни данни и класически иконометрични методи за панелен анализ.
  • Виолета Блажева, Димитринка Грозева
    ПРОБЛЕМИ НА КАЧЕСТВОТО В АГРОБИЗНЕСА
    Ключови думи: -
    Резюме: Качеството на продукцията и храните е основен приоритет и задача на агробизнеса в ЕС и у нас. Поради това е обект на изследване и разработване на строги правила за безопасност и контрол при производството, преработката, транспорта,... Качеството на продукцията и храните е основен приоритет и задача на агробизнеса в ЕС и у нас. Поради това е обект на изследване и разработване на строги правила за безопасност и контрол при производството, преработката, транспорта, съхранението и продажбата на продуктите от земеделски произход, т.е. “от фермата до вилицата”. Проектът изследва същността на качеството в агробизнеса, правилата на неговото управление чрез въвеждането на стандарти – международни, европейски, хармонизирани, доброволни и задължителни, които са в основата на подобряването на конкурентоспособността на фирмите от отрасъла: ISO 9000, ISO 14000, ONSAS 18000, ISO 22000, ISO 28000, НАССР, BRC Global Standard, IFS, EurepGap и др. На тяхна основа се разработват и интегрирани системи за управление на качеството. Наред с това се изследва и политиката на ЕС в областта на конкуренцията, основана на качеството и насочена към подкрепа на усилията на земеделските производители в борбата за европейско качество, отразени от «БЯЛА КНИГА за безопасността на храните» и «ЗЕЛЕНА КНИГА относно качеството на селскостопанските продукти» както и на конкретните мерки на Общата селскостопанска политика на ЕС за подпомагане на производителите в тази насока.
  • Петя Емилова, Виолета Блажева
    БИОГОРИВАТА В БЪЛГАРИЯ – СЪВРЕМЕННИ ТЕНДЕНЦИИ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА
    Ключови думи: -
    Резюме: Биогоривата играят важна роля в световната енергийна политика. Възниква въпросът оправдано ли е производството на биогориво и дали то е продукт, предоставящ на човечеството екологично чист и опазващ природата източник на... Биогоривата играят важна роля в световната енергийна политика. Възниква въпросът оправдано ли е производството на биогориво и дали то е продукт, предоставящ на човечеството екологично чист и опазващ природата източник на енергия? Изчерпването на изкопаемите горива, изменението на климата изискват адекватни решения по опазването на околната среда за бъдещите поколения, от една страна. От друга страна, задълбочаващата се световна икономическа криза, гладът в световен мащаб, недостигът на храни и хранителни продукти и покачващите им се цени налагат в максимална степен управлението и оползотворяването на отпадъците, огромен източник на които са селското стопанство и отпадъчните продукти (битови, търговски, индустриални, институционални и други).