ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА ПРИЛОЖНИ ИНОВАЦИОННИ СТРАТЕГИИ В БЪЛГАРСКИТЕ АГРОФИРМИ

Автори

Ключови думи
агробизнес, иновационни стратегии, иновационен потенциал

Резюме
Настоящото изследване има за цел да оцени възможностите за развитие на стратегическия иновационен потенциал на агрофирмите като основен фактор за подобряване на тяхната конкурентоспособност. Във връзка с това са поставени следните задачи: идентифициране на бариерите при прилагането на иновациите като средство за повишаване конкурентоспособността на българските агрофирми; изследване и оценка на иновационния потенциал в агробизнеса по примера на Северен централен район; анализиране и оценка на готовността на агрофирмите от Северен централен район за прилагане и развитие на иновации; очертаване на възможните стратегии за развитие на иновационния потенциал на респондентите. Основна теза в изследването е, че поради строго специфичния характер на производството в аграрния сектор конкурентоспособността на агрофирмите е силно зависима от имплементираните иновации и иновационни стратегии. От направеното проучване могат да се откроят следните изводи/резултати: повишаването на иновационния потенциал на агрофирмите е фактор за подобряване на тяхната конкурентоспособност; в българските агрофирми фокусът все още е навътре в бизнесструктурата и много по-рядко се насочва навън към потребителите и пазарното търсене; преобладаващите еднолични организационни форми в агробизнеса и съвместяването на функциите на собственик и мениджър водят до подценяване на необходимостта от стратегически подход към постигане на дългосрочните цели, още повече че при съществена част от тях дългосрочно целеполагане липсва.

JEL Класификатор: Q12, R3, O13, O21
Кодове на научна квалификация: -
Страници: 29
Цена: 3 Точки

Още статии от този брой

  • СЪВРЕМЕННИ ФОРМИ ЗА СЪВМЕСТЕН БИЗНЕС

    Целта на студията е да се дефинират основните теоретико-емпирични аспекти на съвременните форми за съвместен бизнес в България. В тази връзка са поставени няколко задачи: да се проучи състоянието на действащата нормативна уредба по отношение на тези форми; да се идентифицират основните пречки за тяхното по-широко разпространение и да се предложат ...

  • МЕТОДОЛОГИЯ ЗА РАЗРАБОТВАНЕ НА РЕГИОНАЛЕН МАРКЕТИНГОВ ПРОФИЛ НА ПЕРИФЕРНИТЕ ОБЛАСТИ В СЕВЕРОИЗТОЧЕН ПРИДУНАВСКИ РЕГИОН

    Студията разглежда маркетинговия подход като своеобразен катализатор на регионалното развитие, тъй като той акцентира върху релацията между териториалните конкурентни предимства и интересите, предпочитанията и потребностите на целевите за съответния регион пазари. Основна цел на студията е да представи особеностите на регионалния маркетингов ...

  • ИНТЕРНАЦИОНАЛИЗАЦИЯ НА ФИРМИТЕ ОТ ВИНАРСКАТА ПРОМИШЛЕНОСТ У НАС

    Интернационализацията е основен индикатор на съвременната икономическа система. Изследователите се опитват да обхванат и анализират случващата се динамика, но невинаги дават точен отговор и обяснение на възникващите въпроси. Във винарската промишленост проблемите при интернационализацията са много и не са достатъчно добре проучени. Целта на ...