ДАНЪКЪТ НА ТОБИН И СПЕКУЛАТИВНИТЕ ВАЛУТНИ ТРАНСАКЦИИ

Автори

Ключови думи
данък на Тобин, финансови пазари, спекулативни транзакции

Резюме
Основната цел на публикацията е да се очертаят възможностите на „данъка на Тобин” (Tobin Tax) за решаване на някои проблеми, свързани с нестабилността на финансовите пазари под влияние на спекулативните трансакции. Предложена за първи път в началото на 70-те години на миналия век, идеята на Дж. Тобин запазва своята актуалност и до днес е обект на сериозно внимание както в академичните среди, така и в контекста на практическото й прилагане. Разглеждайки накратко неуспешния опит на Швеция да въведе самостоятелно своя разновидност на данъка на Тобин, разработката търси поуките от него и разкрива най-съществените пречки и предизвикателства пред данъчното облагане на финансовите трансакции от финансова, политическа и организационна гледна точка.

JEL Класификатор: G01, G15
Кодове на научна квалификация: -
Страници: 12
Цена: 3 Точки

Още статии от този брой

  • ИЗСЛЕДВАНЕ НА ИЗМЕНЕНИЯТА В ПАЗАРНИЯ ТРЕНД ЧРЕЗ ИНДИКАТОРИ ЗА ТЕХНИЧЕСКИ АНАЛИЗ

    Техническият анализ е един от двата подхода за инвестиционен анализ на финансовите пазари. Той притежава разнообразен графичен и количествен инструментариум, чрез който се изследва ценовото движение на финансовите инструменти. Настоящото изследване акцентира върху индикаторите, чрез които се прогнозират краткосрочните изменения в цените на ...

  • ПРОБЛЕМИ НА СТРЕС-ТЕСТВАНЕТО В ДЕЙНОСТТА НА СЪВРЕМЕННИТЕ БАНКИ

    В разработката се прави критичен анализ на съществуващата практика за провеждане на стрес-тестване в банковата сфера у нас и в чужбина. На тази ос-нова се акцентира върху редица нерешени или дискусионни въпроси, касаещи: значимостта на стрес-тестовете; обхвата и периодичността на тяхното провеждане; идентифицирането на специфичните рискове, които ...

  • ЗА ЕВОЛЮЦИЯТА И НОВИТЕ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА ПРЕД БАНКОВИЯ МАРКЕТИНГ СЛЕД ФИНАНСОВА КРИЗА

    В условията на световна финансова и икономическа криза и глобален банков срив, ефективният банков маркетинг ще е в основата на успешното стабилизиране на банковата система. Динамичните и превратни промени в банковото дело налагат основно преосмисляне на концепциите за стратегическо маркетинг планиране и прогнозиране по отношение на клиенти, ...