ТЕНДЕНЦИИ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА ПРЕД АВТОМОБИЛНОТО ЗАСТРАХОВАНЕ В УСЛОВИЯТА НА ДИНАМИЧНО ИКОНОМИЧЕСКО РАЗВИТИЕ

Автори

Ключови думи
застраховане, застрахователни плащания, застрахователен пазар, брутен премиен приход, автомобилно застраховане

Резюме
В настоящото изследване са представени резултатите от проведено през 2018 година проучване на автомобилното застраховане в България, осъществено съгласно проект № 6-2018 г. към Института за научни изследвания. Основната му цел е да се очертаят състоянието и развитието на автомобилното застраховане в България след приемането на Кодекса за застраховането. Акцент е поставен върху състоянието и развитието на премийния приход и застрахователните обезщетения. Застъпената теза е, че автомобилното застраховане е определящ по значението си фактор за формиране на премийните приходи и за развитието на застрахователните дружества. Доказването на поставената теза е постигнато посредством решаването на следните по-важни задачи:

- очертаване на състоянието и тенденциите в развитието на застрахователния пазар за периода 2005‒2017г.;

- очертаване на състоянието и тенденциите в развитието на автомобилното застраховане за периода 2005‒2017г.;

- очертаване на връзката между автомобилния сектор и показателите, характеризиращи автомобилното застраховане за периода 2005‒2017г. Резултатите от изследването показват, че темпът на развитие на премийния приход и застрахователните плащания на застрахователния пазар изостава от този на автомобилното застраховане. От друга страна, темпа на развитие на Каско застраховане изпреварва темпът на развитие на застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. Формулирани са предложения за решаване на разкритите от изследването проблеми. В рамките на изследвания период средната застрахователна премия по автомобилно застраховане нараства, както и обхватът на автомобилното застраховане.

JEL Класификатор: G22
Кодове на научна квалификация:
Страници: 25
Цена: 3 Точки

Още статии от този брой

  • РАЗВИТИЕ НА ЛИДЕРСТВОТО ЗА ПОСТИГАНЕ ЦЕЛИТЕ НА УСТОЙЧИВОТО РАЗВИТИЕ

    Устойчивото потребление и производство, икономическият растеж, заетостта, инфраструктурата, устойчивото управление на природните ресурси, изменението на климата и др. изискват решения и действия, които да бъдат осъществени под ръководството на отговорни млади лидери. Целта е да се изследват възможностите за изграждане на лидерски умения за ...

  • ИЗСЛЕДВАНЕ НА КОНТРАГЕНТНИЯ РИСК В ИНДУСТРИАЛНИТЕ ПРЕДПРИЯТИЯ (ПО ПРИМЕРА НА ПИВОВАРНИЯ БРАНШ)

    Целта на настоящата студия е изследване проявлението на контрагентния риск в дейността на българските пивоварни предприятия и извеждане на конкретни бизнес решения и практики за неговото ефективно управление. В тази връзка са формулирани и изпълнени следните задачи: проучване и обобщаване на теоретичните постановки за контрагентния риск в ...

  • ИЗМЕРВАНЕ НА ПОТРЕБИТЕЛСКАТА УДОВЛЕТВОРЕНОСТ ОТ ОМНИКАНАЛНО ПРЕЖИВЯВАНЕ

    Повечето потребителски марки днес се предлагат както във физически, така и в онлайн магазини, а специалистите по маркетинг непрекъснато търсят нови начини да контактуват и ангажират клиентите си. Все повече компании се опитват да се адаптират към дигиталния свят и да създадат множество канали, чрез които да удовлетворят изискването на ...