ОЦЕНКА НА МАРКЕТИНГОВАТА ЕФЕКТИВНОСТ – ПРОБЛЕМИ И ВЪЗМОЖНИ РЕШЕНИЯ

Автори

Ключови думи
маркетинг, маркетингов мениджмънт, маркетингова ефективност, оценка на резултатите от маркетинговата дейност

Резюме
Въпросите, свързани с ефективността на маркетинговата дейност и връзката й с финансовите резултати на фирмата, се радват на устойчив и нарастващ интерес сред академичните среди и бизнеса през последните две десетилетия. С настоящата публикация правим опит за систематизиране на натрупаното знание по проблематиката. Дефинираме основни методологически проблеми, които различните автори извеждат при оценка на маркетингова ефективност. Въз основа на натрупаната информация даваме дефиниция на категорията маркетинговата ефективност и очертаваме нейните проявления. Защитава се тезата, че оценката на маркетинговата ефективност трябва да се прави по различен начин, в зависимост от това дали става дума за конкретна маркетингова кампания или за маркетинговата дейност като цяло. Предлагаме, оценката на всяка отделна маркетингова кампания да се прави чрез критерия „възвръщаемост на инвестициите в маркетинг” (MROI), а за оценката на общата маркетингова ефективност (маркетинговата стратегия) да се използва промяната в маркетинговите активи. Разработени са общи модели за двата вида оценки.

JEL Класификатор: M31, G39, M49
Кодове на научна квалификация: -
Страници: 28
Цена: 3 Точки

Още статии от този брой

  • ИНФОРМАЦИОННА СИГУРНОСТ В СИСТЕМИТЕ ЗА ЕЛЕКТРОННА ТЪРГОВИЯ В БЪЛГАРИЯ

    Осигуряването на информационната безопасност е едно от големите предизвикателства към съвременните информационни и комуникационни технологии. За решаването на проблемите в това направление е необходимо организиране на цялостен и задълбочен анализ на всички реални и потенциални заплахи и на тази основа избор и разработване на цялостно ...

  • ПОТЕНЦИАЛ ЗА РАЗКРИВАНЕ НА ЗЕЛЕНИ РАБОТНИ МЕСТА В ПУБЛИЧНИЯ И ЧАСТЕН СЕКТОР В БЪЛГАРИЯ

    Основна цел на студията е да разкрие потенциала за промяна и преориентация на производствения модел в България, към по-устойчива икономика, генерираща нови зелени работни места, и териториално развитие, което да интегрира екологичната, икономическата и социалната стабилност. Задачите са: да се извърши системен анализ на подходите и концепциите за ...

  • ИЗСЛЕДВАНЕ ПРАКТИКАТА ПО УПРАВЛЕНИЕ НА ПРОЕКТИ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЛАСТИТЕ ПЛЕВЕН И ВЕЛИКО ТЪРНОВО ПРЕЗ ПЕРИОДА 2007–2013 Г.

    Обект на изследването е регионалното развитие на областите Плевен и Велико Търново, а негов предмет – използването от страна на икономическите агенти от целевата територия на възможностите за привличане на допълнително външно финансиране посредством разработване и управление на проекти, което би им позволило реализиране на техните цели, планове, ...