ИЗМЕРЕНИЯ НА БЕДНОСТТА В БЪЛГАРИЯ – СТАТИСТИЧЕСКИ АСПЕКТИ

Автори

Ключови думи
бедност, социално изключване, статистическа информация, индикатори, статистически методи за анализ, тенденции

Резюме
Борбата с бедността и социалното изключване е сред най-актуалните проблеми на съвременното обществено развитие и приоритет на социалната политика в национален и европейски мащаб. Основната цел на настоящата студия е да се изследват статистическите аспекти на бедността в България, като теоретично се обосноват и емпирично се анализират равнището, динамиката и факторната обусловеност на бедността за периода 2008 ‒ 2017 г. Тезата, която защитава изследователският екип, е, че коефициентът на Джини и бинарните логистични регресионни модели са подходящ аналитичен инструмент за изследване на факторната обусловеност на бедността и идентифициране на населението в риск от бедност и социално изключване.

В студията са представени концептуалните основи на бедността като обект на статистическо изследване и са изяснени организационните и методологическите аспекти на информационното осигуряване. Извършен е емпиричен анализ на динамиката на бедността въз основа на официална статистическа информация от НСИ и Евростат и са разработени многофакторни регресионни модели за оценка на социално-демографската й обусловеност. Основните резултати от изследването са в няколко направления. Приложението на съвкупностния статистически подход при изследването на бедността е надеждна основа за анализ на равнището и факторната й обусловеност. Количествената оценка на бедността се базира на многообхватна статистическа информация, набирана по единна методология на Евростат, адаптирана на национално равнище от НСИ. Динамиката на коефициента на Джини показва, че през изследвания период се задълбочава подоходното неравенство на населението. Разработеният многофакторен модел, основан на логистична бинарна регресия, показва, че влиянието на факторните променливи „пол“, „възраст“, „образование“ и „местоживеене“ е статистически значимо. Изведените вероятности и шансови пропорции за риск от бедност могат да са полезни при разработването на диференцирани мерки за ограничаването на бедността.

JEL Класификатор: C10, C50, I32
Кодове на научна квалификация: -
Страници: 31
Цена: 1 Точки

Още статии от този брой

  • ВЛИЯНИЕ НА ПОТРЕБИТЕЛСКИТЕ ПРОМОЦИИ ВЪРХУ ЦЕННОСТТА НА БРАНДА

    Настоящото изследване поставя акцент върху ефектите от потребителски промоции, като негов предмет е влиянието на типа и честотата на потребителските промоции върху измеренията на ценността на бранда. Изразената водеща роля на промоциите в комуникационния микс както в национален, така и в световен план, съпроводена от липсата на еднозначни ...

  • СЪВРЕМЕННИ ИЗМЕРЕНИЯ НА УПРАВЛЕНИЕТО НА ТУРИСТИЧЕСКА ДЕСТИНАЦИЯ БЪЛГАРИЯ

    Развитието на туризма е свързано с необходимостта от управление на туристическите дестинации. Пред туристическия бизнес стоят въпроси, свързани с установяване предпочитанията на туристите и идентифициране на подтикващите към избор мотиви. Отговорите им се съдържат в потребителското поведение и предпочитанията на туристите, ресурсната даденост на ...

  • ИЗМЕРВАНЕ НА ПОТРЕБИТЕЛСКАТА УДОВЛЕТВОРЕНОСТ ОТ ОМНИКАНАЛНО ПРЕЖИВЯВАНЕ

    Повечето потребителски марки днес се предлагат както във физически, така и в онлайн магазини, а специалистите по маркетинг непрекъснато търсят нови начини да контактуват и ангажират клиентите си. Все повече компании се опитват да се адаптират към дигиталния свят и да създадат множество канали, чрез които да удовлетворят изискването на ...